Godot: Un game engine open source ce aspiră să devină 'Blender-ul' game engine-urilor

Publicat:
6 minute
Autor: Redacția

Godot devine unul din cele mai populare game engine-uri open source de pe piață iar în universul dezvoltării de jocuri, există o aspirație crescândă în rândul specialiștilor, mai ales în rândul celor din piața indie, dar și al pasionaților de jocuri care speră ca Godot să devină pentru dezvoltarea de jocuri ceea ce Blender a devenit pentru modelarea și animația 3D.


Un game engine (sau motor jocuri) este un software sau o suită de instrumente care facilitează dezvoltarea, simularea și redarea de jocuri video și alte tipuri de conținut interactiv. Acesta oferă funcționalități esențiale precum grafica, fizica, sunetul, interactivitatea și multe altele, permițând dezvoltatorilor să creeze jocuri fără a trebui să programeze toate aceste detalii de la zero.


Asemenea Blender-ului, care a schimbat paradigmele și a democratizat lumea modelării 3D prin oferirea unui instrument puternic și gratuit, se așteaptă ca Godot să redefinească standardul în industria jocurilor. De la introducerea sa, Godot a demonstrat că software-ul open source poate rivaliza cu motoarele comerciale, oferind un set bogat de funcționalități și o flexibilitate fără precedent.


Godot este un motor de jocuri open-source care câștigă teren în rândul dezvoltatorilor indie datorită caracteristicilor sale gratuite și flexibilității oferite. Cu toate că marile studiouri preferă motoare consacrate precum Unity sau Unreal, popularitatea Godot crește, în special datorită îmbunătățirilor aduse de lansarea Godot 4 în 2023, care a accentuat performanța și funcționalitățile 3D.


Godot este cunoscut pentru structura sa modulară bazată pe "scene" și "noduri". A fost creat de Juan Linietsky și Ariel Manzur. Cu o interfață ușor de folosit și un limbaj de scripting propriu numit GDScript (foarte similar cu Python), Godot este ales atât de începători, cât și de experți în dezvoltarea de jocuri.

Godot este open source. "Open source" înseamnă că sursa acestui program este deschisă publicului, permițând oricui să o vizualizeze, să modifice și să distribuie software-ul în mod liber.

Sub organizarea fundației Godot, ce supervizează dezvoltarea game engine-ului, voluntarii participă la imbunătățirea sistemului. Fundația are și câțiva angajați permanenți, membri de bază în proiect.




AiLina.app, asistentul virtual ce folosește ChatGPT pentru ați răspunde la întrebări este o aplicație dezvoltată cu game-engine-ul Godot 4.


Mai multe scandaluri din jurul Unity Game Engine împing în față o alternativă open-source precum Godot


Unity este unul dintre cele mai populare game engine-uri (motoare de joc) din industrie, folosit la scară largă atât de dezvoltatorii consacrați, cât și de cei independenți, cunoscuți sub numele de "indies".

Unity nu este open-source. În schimb, funcționează pe baza unui sistem de licențiere. Deși oferă o versiune gratuită, denumită "Unity Personal", pentru creatorii mici sau hobbyiști, cei care generează venituri mai mari din jocurile lor trebuie să achiziționeze versiuni licențiate iar costurile și funcționalitățile se diferențiază în funcție de tipul de licență ales.


În ultimi ani au avut loc mai multe controverse în ecosistemul Unity care par să trimită din ce în ce mai mulți dezvoltatori către opțiunile open-source, precum Godot.

În 2022 CEO-ul Unity, John Riccitiello, a stârnit controverse când a numit dezvoltatorii care nu iau în considerare monetizarea timpurie a jocurilor drept "fucking idiots". Deși a vrut să accentueze importanța monetizării fără a îndepărta jucătorii, modul în care s-a exprimat a atras multe critici. În încercarea de a clarifica situația, Riccitiello a menționat că declarația sa a fost interpretată greșit și a oferit scuze. Cu toate acestea, atenția comunității gaming s-a orientat rapid către decizia discutabilă a Unity de a se uni cu IronSource, chiar după ce compania a concediat un număr mare de angajați, intensificând astfel criticile.

Marți, 12 Septembrie 2023, Compania Unity Technologies, responsabilă pentru motorul de joc cross-platform Unity, a dezvăluit un nou sistem de tarifare / licențiere: Utilizatorii vor plăti taxe variabile, în funcție de venituri și numărul de instalări.

În timp ce Unity afirmă că această schimbare vizează dezvoltatorii de succes, mulți exprimă preocupări cu privire la impactul asupra altor modele de venituri, cum ar fi serviciile de abonament și demo-urile gratuite. Dezvoltatorul Blinkmoon a oprit chiar un proiect în așteptarea clarificărilor.

De la momentul anunțului, acesta a fost primit cu reacții majoritar negative din partea comunității dezvoltatorilor de jocuri pe platformele sociale.


Ultimul scandal referitor la prețurile de licențiere Unity a inundat subreddit-urile de specialitate cu comentarii și meme-uri despre Unity și Godot. Numeroși dezvoltatori indie și entuziaști și-au manifestat interesul față de o migrare spre Godot pentru funcționalitățile disponibile și modul simplu de licențiere: open source.



Urmărește-ne pe Google News

Ne găsești și aici: Google Play

Mai multe pentru tine