Unity: Cel mai mare scandal din lumea gamingului
O veste neașteptată din lumea jocurilor a zguduit recent industria. Unity, celebrul game engine, a declanșat un val de nemulțumiri cu introducerea "taxei de instalare". Această decizie are ecouri profunde, în special în rândul dezvoltatorilor independenți de jocuri, cunoscuți sub numele de indie.
Un "game engine" (sau motor de joc) este un software ce oferă instrumentele necesare pentru crearea și dezvoltarea jocurilor video, facilitând procesul prin oferirea de soluții pentru grafică, fizică, inteligență artificială și alte aspecte tehnice ale jocurilor.
La bază, noua taxă presupune o sumă de până la 20 de cenți percepută dezvoltatorilor la fiecare instalare a unui joc realizat cu Unity. Pare puțin? Ei bine, dacă luăm în considerare că Unity stă la baza unor titluri imense ca Pokémon Go sau Among Us, ne dăm seama că această taxă poate avea un impact major asupra multor companii ce folosesc Unity.
Mai mult decât o problemă financiară, această taxă a aprins un semnal de alarmă în comunitate. Dezvoltatorii se tem că aceasta ar putea afecta colecțiile de jocuri gratuite sau caritabile și sunt preocupați de potențialele instalări false cu intenții rău-intenționate.
În plus pentru a putea contoriza fiecare instalare, Unity ar trebui să aibă un sistem de urmărire detaliat, care, inevitabil, ar putea colecta date despre utilizatori. Aceasta creează îngrijorări privind protejarea datelor personale ale jucătorilor și modul în care acestea ar putea fi utilizate.
Unity a încercat să liniștească apele, susținând că majoritatea clienților nu vor fi afectați și că taxele se vor aplica doar după ce se atinge un anumit prag, fie el de instalări sau de venituri. Cu toate acestea, răspunsul industriei a fost unul categoric negativ. Dezvoltatori de prestigiu au început să își reconsidere poziția față de Unity, amenințând chiar să își retragă jocurile sau să migreze către alte game engines.
Internetul a răspuns cu vigoare la recentele decizii legate de Unity, inundând platformele sociale precum Twitter, forumurile de specialitate și Reddit cu valuri de reacții. Dezvoltatorii de jocuri și entuziaștii nu au pierdut ocazia de a-și exprima nemulțumirea, indignarea și chiar umorul. Twitter a fost plin de tweet-uri incendiare, criticând decizia Unity, în timp ce forumurile de specialitate erau dominate de discuții aprinse despre consecințele acestei politici. Pe Reddit, nu s-a lăsat nicio piatră neturnată: de la discuții serioase la glume ușoare și meme-uri savuroase. În mijlocul acestui tumult, un lucru era clar: comunitatea gaming nu este încântată.
Platforme s-au umplut de discuții despre unele dintre potențialele alternative la Unity:
- Unreal Engine, dezvoltat de Epic Games, a fost adesea menționat ca o alternativă majoră. Cu o istorie solidă în spate și o gamă impresionantă de instrumente și resurse, mulți dezvoltatori au considerat trecerea la acest motor ca o soluție viabilă. Acesta a fost lăudat în special pentru calitatea grafică și pentru modelul său de monetizare prietenos pentru dezvoltatori.
- Godot, pe de altă parte, este un game engine open-source care a câștigat popularitate în rândul comunității indie datorită flexibilității și naturii sale colaborative. Discuțiile legate de Godot s-au concentrat pe avantajele sale ca fiind gratuit și open-source, oferind o comunitate activă și suport pentru dezvoltatori.
Unity este un game engine creat de Unity Technologies în 2004. Inițial a fost făcut pentru Mac, dar s-a extins rapid spre Windows, iOS și Android. Până în 2014, a adăugat funcții grafice avansate și a oferit o versiune gratuită pentru dezvoltatori mici. În anii următori, s-a adaptat la realitatea virtuală și augmentată, rămânând unul dintre cele mai folosite game engines din lume.
Printre cele mai populare titluri realizate cu ajutorul său se numără:
- Among Us, un joc de cooperare și decepție care a captivat milioane de jucători și a devenit un fenomen cultural în 2020.
- Pokémon Go, care, prin combinarea realității augmentate cu universul Pokémon, a mobilizat oamenii să exploreze lumea reală în căutarea creaturilor virtuale.
- Cuphead, un joc cu o grafică inspirată din desenele animate din anii '30, care a fost lăudat pentru designul său artistic unic și pentru nivelul său ridicat de dificultate.
- Ori and the Blind Forest, o operă de artă vizuală și sonoră sub formă de joc, cu o poveste emoționantă și un gameplay provocator.
- Beat Saber, un joc ritmic de realitate virtuală care combină muzica cu acțiunea de a tăia cuburi cu săbii luminoase.