Inteligența artificială a descoperit un „detaliu ascuns” de 500 de ani în interiorul tabloului cu Madonna al pictorului renascentist Rafael
Tehnologia avansată de inteligență artificială dezvoltată la Universitatea din Bradford a elucidat misterul ce învăluie celebra pictură "Madonna della Rosa" realizată de Rafael. Analizele efectuate de algoritmul inovator au indicat că majoritatea lucrării aparține marelui maestru renascentist, cu excepția chipului lui Iosif.
Un pas important în lumea artei a fost făcut recent prin aplicarea tehnologiei de inteligență artificială în analiza operelor de artă. La Universitatea din Bradford, un algoritm dezvoltat de profesorul Hassan Ugail a oferit o perspectivă nouă asupra celebrei picturi "Madonna della Rosa" de Rafael, o capodoperă care a stârnit dezbateri în lumea artistică timp de secole.
Descifrarea Misterului Madonei
Pictura, care se află în Prado, Madrid, îi prezintă pe Maria, Iosif și copilul Iisus, alături de pruncul Ioan Botezătorul, și a fost subiectul unor dezbateri aprinse în rândul istoricilor de artă. În tablou se află și un trandafir pe masă.
Îndoielile privind autenticitatea completă a lucrării au apărut în secolul al XIX-lea, când unii experți au sugerat că anumite părți, precum figura lui Iosif și secțiunea inferioară cu trandafirul, ar putea fi opera altor artiști din atelierul lui Rafael.
Însă, iată, cu ajutorul inteligenței artificiale s-a putut confirma faptul că lucrarea nu îi aaprține 100% lui Rafael. Algoritmul creat de Ugail a fost calibrat pe baza studiului a 49 de lucrări necontestate ale lui Rafael, ajungând să recunoască autenticitatea operelor artistului cu o precizie de 98%. Această tehnologie analizează pictura în detaliu extraordinar, examinând elemente precum paleta de culori, nuanțele, valorile tonale și tușele pictorului.
Analizele efectuate asupra "Madonei della Rosa" au arătat că majoritatea lucrării a fost realizată de Rafael, cu excepția feței lui Iosif, care pare a fi opera altui artist. De asemenea, s-a concluzionat că partea de jos a picturii, inclusiv trandafirul, este realizată, cel mai probabil, de Rafael.
Howell Edwards, coautor al studiului publicat în revista Heritage Science și profesor emerit de spectroscopie moleculară la Bradford, a declarat că a rămas impresionat de modul în care AI-ul poate depista detalii pe care omul nu poate să le vadă.
Cercetătorii au aplicat aceeași metodologie și asupra altor picturi, cum ar fi "Madona Haddo" din Haddo House, Aberdeenshire, care a fost, de asemenea, subiectul unor dezbateri privind autenticitatea. În acest caz, AI a susținut ipoteza că lucrarea este realizată 100% de Rafael, contrar opiniei exprimate de experții de la National Gallery, scrie The Guardian.com.
Pe lângă clarificarea autenticității unor lucrări, Ugail și echipa sa demonstrează cum tehnologia AI poate fi integrată în mod eficient în procesul de autentificare a operelor de artă.
Cu toate astea, Ugail recunoaște că există o anumită reticență din partea istoricilor de artă față de tehnologia AI. El însă este convins că, în timp, această nouă metodologie va fi acceptată ca un instrument valoros în autentificarea și analiza operelor de artă.
În era digitală, unde posibilitățile tehnologice avansează într-un ritm accelerat, integrarea inteligenței artificiale în domeniul artistic deschide un nou orizont pentru înțelegerea și aprecierea operelor de artă. Este un exemplu concret de cum tehnologia poate ajuta la rezolvarea unor enigme artistice vechi de secole și la oferirea unei noi perspective asupra patrimoniului cultural.
Prin aplicarea inteligenței artificiale în analiza operelor de artă, cercetătorii de la Universitatea din Bradford au deschis o nouă eră în modul în care înțelegem și apreciem capodoperele. Descoperirile lor nu doar că rezolvă enigme artistice, dar și demonstrează cum tehnologia și arta pot lucra împreună pentru a aduce lumină în istoria artei.
Trebuie, însă, să nu uităm că această tehnologie este un instrument complementar, menit să sprijine, nu să înlocuiască, expertiza umană în domeniul artei sau în oricare alt domeniu.